Het doel van Woordenaars is de taalontwikkeling van Nederlandse tieners een enorme impuls te geven. In de VS is dit al gelukt met het programma Word Generation, het voorbeeld waarop Woordenaars geïnspireerd is.

Deze aanpak is nieuw voor het voortgezet onderwijs in Nederland, maar het idee is niet nieuw en ik ben ervan overtuigd dat docenten de competenties hebben om met Woordenaars te werken. Het programma gaat namelijk uit van bekende didactische principes in het (taal)onderwijs, zoals modeling, expliciete directe instructie en het leren van feedback. Tegelijkertijd is het starten met zo’n nieuwe didactische totaalaanpak een hele stap waarbij leraren ook nog veel leren.

Wil je op jouw school een stap verder gaan? Je kunt me uitnodigen voor een lezing of workshop over Woordenaars. Een traject op maat is ook een optie. Denk aan:

  • een lezing ‘Taal leer je in samenhang’ om docenten in alle vakken te inspireren tot vakgericht taalonderwijs;
  • een workshop/training waarbij de aanpak van Woordenaars geïntroduceerd en gedemonstreerd wordt voor een groep docenten, eventueel met vervolgtraining aansluitend op de praktijk;
  • een advies over de start met Woordenaars op jouw school, passend bij jullie situatie qua leerlingpopulatie, taalbeleid en samenwerking binnen de school.

In zo’n traject breng ik de ervaring van Woordenaars mee, maar ook mijn eigen ervaring – ik heb op diverse scholen en niveaus lesgegeven, werkte als leraar, schoolleider en nu ook als projectleider basisvaardigheden. Het doel is altijd dat school en leraren hierna zelfstandig verder kunnen, ook wanneer er nieuwe collega’s meedoen; ik zet in op gezamenlijk leren en collegiale feedback.

Het programma van Woordenaars is en blijft gratis, bij trajecten op maat past een offerte op maat. Neem contact op om te bekijken wat ik voor jouw school kan betekenen.