Zou het niet mooi zijn om bij de thema’s van Woordenaars ook leestips te verzamelen? Boekentips die je aan je leerlingen door kunt geven; korte verhalen die je met de klas kan lezen? Of voorlezen? Fictie, maar ook non-fictie, waarom niet?

Hieronder vind je nog eens de lijst met de themavragen, geef jouw leestips in de reacties hieronder. Vermeld of het fictie of non-fictie is, een boek of een kort verhaal. We zoeken boeken die in ieder geval geschikt zijn voor eersteklassers. Is jouw suggestie voor een iets hogere leeftijd, of heeft het een pittig taalniveau, vermeld dat dan even.

Zodra er wat reacties zijn, wordt dit een mooie verzamelpagina.

  • 1.1 Is het geschreven woord het meest betrouwbaar?
  • 1.2 Waar zijn de vrouwen in de geschiedenis?
  • 1.3 De farao’s: geweldige leiders of tirannen?
  • 1.4 Rome of Athene: wat was een echte democratie?
  • 1.5 Wie bepaalt datum en tijd?
  • 1.6 Pompeï: onverwachte ramp of altijd risicovol?
  • 1.7 Wat is ‘onze’ cultuur?
  • 2.1 Wat is het nut van school?
  • 2.2 Klimaatverandering: wie betaalt?
  • 2.3 Misdaad en straf: welke straf werkt?
  • 2.4 Sexting onder jongeren: verbieden?
  • 2.5 Een bijbaan naast school: goed idee?
  • 2.6 Wat is de beste manier om een taal te leren?
  • 3.1 Wat maakt jouw woonwijk zo bijzonder?
  • 3.2 Wat is de oplossing voor de woningnood?
  • 3.3 Kunnen we de ontbossing stoppen?
  • 3.4 Moeten we stoppen met reizen?
  • 3.5 Kernenergie: gevaar of de toekomst?
  • 3.6 Hoe vangen we vluchtelingen goed op in de EU?
  • 4.1 Vaccinaties: voorlichten of verplichten?
  • 4.2 Moeten scholen werken met het bioritme?
  • 4.3 Verplicht sporten: goed idee?
  • 4.4 Lachgas: erom lachen of verbieden?
  • 4.5 Wat doen scholen voor je psychische gezondheid?
  • 4.6 Alleen gezond eten in de schoolkantine?

Één reactie

  1. Barbara Schrijver schreef:

    1.3 Schaduw van Toet – Lida Dijkstra. Geweldig boek, leeftijd 10-14, over de zus van Toetanchamon. Prachtig geïllustreerd, heel informatief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *