Planner

Om de samenwerking met collega’s in de andere vakken af te stemmen, plan je gezamenlijk wanneer welke les aan bod komt. Dat kan met dit powerpoint-bestand, omdat dat een makkelijk te delen bestandstype is, een programma dat iedereen kent en zo kun je er zelf wijzigingen in aanbrengen en de anderen kunnen online of in een klaslokaal op het bord meekijken. Natuurlijk kun je, met de stappen die uitgelegd staan in deze planner, ook plannen in SOM/Magister of welke andere digitale agenda.

Goed om te beseffen: de lesmomenten binnen een les (lees, begrippen, ontdek, spreek, schrijf) hebben een vaste volgorde. De lessen binnen een serie hoeven niet per se op volgorde (1.1, 1.2 1.3 etc) plaats te vinden. Daarom is het overleg met de vakdocent belangrijk, die kan de aansluiting bij eigen vakonderdelen zoeken voor de ‘ontdekles’. Ook kun je prima beginnen met serie 2, of de lessen in serie 1 en 2 door elkaar gooien. Het is wel zo dat serie 1 en 2 bedoeld zijn voor het eerste halfjaar, en serie 3 en 4 voor het tweede halfjaar. Het belangrijkste is dus het vinden van een passend ritme voor een volledige les om daarna de lessen over het jaar te verdelen. Lees vooraf Werken met Woordenaars en ga dan met deze planner aan de slag.

Powerpoints met lesdia’s

Deze lesdia’s helpen je om de begrippen centraal te stellen, als aanvulling op het lesmateriaal. Let op: tijdens de les heb je nog steeds het lesmateriaal nodig op papier of op tablets. Bij de begrippen staat er wel de betekenis, maar niet het voorbeeld en de vraagzin. Maar voor een korte herhaling is zo’n dia toch erg handig en bij het spreken en schrijven zullen deze dia’s met begrippen en hulpzinnen op je digibord de leerlingen zeker helpen.

Woordenlijst per serie (powerpoint)

Deze dia’s geven een overzicht van de thema’s en begrippen per les en serie. De gehele serie staat op één dia. Het idee van dit overzicht is ook dat je dit gemakkelijk kunt delen met collega’s – die zelf misschien niet met Woordenaars werken, maar wel lesgeven aan dezelfde leerlingen. Als jij de data invult van de lessen, kunnen deze docenten in hun lessen ook de nieuwe begrippen gebruiken. En is dat misschien een hele stap? Dan maakt het overzicht op z’n minst nieuwsgierig.

Inleiding socratisch gesprek (powerpoint)

Het socratisch gesprek is niet voor alle leerlingen (en docenten) een vertrouwde vorm. Deze inleiding helpt je bij de start. Je kunt de dia’s ook bij een volgend socratisch gesprek in beeld zetten, ter herinnering. Tip: bedenk in je voorbereiding nog wat ‘goede’ en ‘foute’ voorbeeldvragen die al passen bij de betreffende les.

Feedbackformulieren schrijven

Hieronder vind je de downloads voor de feedbackformulieren schrijven. Het zijn allemaal Word-bestanden die je naar eigen inzicht kunt aanpassen. Je kunt de formulieren ook gebruiken voor peer feedback en reflectie door de leerlingen zelf. Er is een model voor de standaard opdrachten (waarin leerlingen altijd standpunt + argumenten geven), een model voor de uiteenzetting (als ze bijvoorbeeld een uitleg moeten weergeven) en een model voor de creatieve opdrachten. Ook bij de creatieve teksten gaat het vooral om het bouwen van zinnen en verbindingen. Dit is het onderdeel waar leerlingen veel van kunnen leren.

Er zijn formulieren voor ‘snelle feedback’. Dat klinkt natuurlijk heel fijn, maar het maakt de feedback in feite minder concreet; daarom zijn deze formulieren misschien iets minder geschikt voor peer feedback of voor het begin van de series.

Combineer zowel de snelle als uitgebreide feedbackformulieren naar eigen inzicht met markeringen in de tekst.

Lees in ‘Werken met Woordenaars‘ verdere aanwijzingen voor het onderdeel schrijven.

Werkdocumenten (platte tekst lesmateriaal)

Hier vind je Word-bestanden met de platte tekst van de lessen, per serie. Zo kun je de leesteksten (of opdrachten) ook in een andere vormgeving of met aanpassingen gebruiken.

De tekst in deze documenten is in principe gelijk aan die in de webversie en pdf-bestanden, maar het kan gebeuren dat in een van de versies een verbetering niet is doorgevoerd. Zie jij een fout (in welke versie dan ook)? Laat het weten via de meldknop.

Hoe zit het met Woordenaars en copyright? Al het materiaal van Woordenaars valt onder een Creative Commons-licentie: de Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie. Dit betekent dat je vrij bent om de teksten en aanpak van Woordenaars te gebruiken, delen en bewerken, onder de volgende voorwaarden: 1) naamsvermelding (Woordenaars/Michelle van Dijk), 2) gebruik het materiaal niet commercieel, en 3) maak een eventuele bewerking onder dezelfde voorwaarden beschikbaar. Let op: Woordenaars is een geregistreerd merk en het logo van Woordenaars is wél auteursrechtelijk beschermd. Als je nieuw materiaal maakt, noem Woordenaars dan wel als inspiratiebron, maar gebruik niet het merk en logo voor jouw materiaal.

Wat mis je nog?

Misschien mis je nog iets in het materiaal van Woordenaars? Geef hieronder een reactie of neem contact op om jouw idee te delen.

Misschien heb je zelf een slimme aanvulling gemaakt. Laat het ook hieronder weten of neem contact op zodat jouw aanvulling op deze pagina geplaatst kan worden.

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *