Planner

Om de samenwerking met collega’s in de andere vakken af te stemmen, plan je gezamenlijk wanneer welke les aan bod komt. Dat kan met dit powerpoint-bestand, omdat dat een makkelijk te delen bestandstype is, een programma dat iedereen kent en zo kun je er zelf wijzigingen in aanbrengen en de anderen kunnen online of in een klaslokaal op het bord meekijken. Natuurlijk kun je, met de stappen die uitgelegd staan in deze planner, ook plannen in SOM/Magister of welke andere digitale agenda.

Goed om te beseffen: de lesmomenten binnen een les (lees, begrippen, ontdek, spreek, schrijf) hebben een vaste volgorde. De lessen binnen een serie hoeven niet per se op volgorde (1.1, 1.2 1.3 etc) plaats te vinden. Daarom is het overleg met de vakdocent belangrijk, die kan de aansluiting bij eigen vakonderdelen zoeken voor de ‘ontdekles’. Ook kun je prima beginnen met serie 2, of de lessen in serie 1 en 2 door elkaar gooien. Het belangrijkste is dus het vinden van een passend ritme voor een volledige les om daarna de lessen over het jaar te verdelen. Lees vooraf Werken met Woordenaars en ga dan met deze planner aan de slag.

Powerpoints met lesdia’s

Deze lesdia’s helpen je om de begrippen centraal te stellen, als aanvulling op het lesmateriaal. Let op: tijdens de les heb je nog steeds het lesmateriaal nodig op papier of op tablets. Bij de begrippen staat er wel de betekenis, maar niet het voorbeeld en de vraagzin. Maar voor een korte herhaling is zo’n dia toch erg handig en bij het spreken en schrijven zullen deze dia’s met begrippen en hulpzinnen op je digibord de leerlingen zeker helpen.

Woordenlijst per serie (powerpoint)

Deze dia’s geven een overzicht van de thema’s en begrippen per les en serie. De gehele serie staat op één dia. Het idee van dit overzicht is ook dat je dit gemakkelijk kunt delen met collega’s – die zelf misschien niet met Woordenaars werken, maar wel lesgeven aan dezelfde leerlingen. Als jij de data invult van de lessen, kunnen deze docenten in hun lessen ook de nieuwe begrippen gebruiken. En is dat misschien een hele stap? Dan maakt het overzicht op z’n minst nieuwsgierig.

Feedbackformulieren schrijven

Hieronder vind je de downloads voor de feedbackformulieren schrijven. Het zijn allemaal Word-bestanden die je naar eigen inzicht kunt aanpassen. Je kunt de formulieren ook gebruiken voor peer feedback en reflectie door de leerlingen zelf. Er is een model voor de standaard opdrachten (waarin leerlingen altijd standpunt + argumenten geven), een model voor de uiteenzetting (als ze bijvoorbeeld een uitleg moeten weergeven) en een model voor de creatieve opdrachten. Ook bij de creatieve teksten gaat het vooral om het bouwen van zinnen en verbindingen. Dit is het onderdeel waar leerlingen veel van kunnen leren.

Er zijn formulieren voor ‘snelle feedback’. Dat klinkt natuurlijk heel fijn, maar het maakt de feedback in feite minder concreet; daarom zijn deze formulieren misschien iets minder geschikt voor peer feedback of voor het begin van de series.

Combineer zowel de snelle als uitgebreide feedbackformulieren naar eigen inzicht met markeringen in de tekst.

Lees in ‘Werken met Woordenaars’ verdere aanwijzingen voor het onderdeel schrijven.

Wat mis je nog?

Misschien mis je nog iets in het materiaal van Woordenaars? Geef hieronder een reactie of neem contact op om jouw idee te delen.

Misschien heb je zelf een slimme aanvulling gemaakt. Laat het ook hieronder weten of neem contact op zodat jouw aanvulling op deze pagina geplaatst kan worden.

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *